Тетерівський осередок художнього дерева
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151066Ключові слова:
Тетерівський осередок, художнє дерево Полісся, геометричне різьблення, діяльність Василя Парахіна, талант Павла Можаровського, мистецтво Валентина Корякіна, творчість Миколи МарущакаАнотація
Стаття є спробою першого синтетичного мистецтвознавчого дослідження Тетерівського осередку. Висвітлено історію функціонування художньої майстерні в Тетереві, приділена увага питанням технології і техніці виготовлення виробів з дерева. На основі методу формального аналізу визначено художні особливості дерев’яних виробів найвідоміших майстрів осередку. Було з’ясовано, що в кінці 1970-х років провідним підприємством із виготовлення сувенірно-подарункової продукції, технологія і декор яких базувалися на локальних традиціях художнього дерева Полісся, був Тетерівський дослідно-виробничий лісгосп. Досвідчений художник В. Парахін разом із молодими майстрами зумів відродити й осучаснити забутий промисел художнього деревообробництва регіону, створити сувеніри, в яких поєдналися простота естетики виготовлення й функціональна корисність.
Посилання
Danchenko O. S. Narodni majstry`. Ky`yiv: Radyans`ka shkola, 1982. 128 s.
Zhuk A. K., Selivachov M. R. Respublikans`ka vy`stavka tvoriv narodny`x xudozhnix promy`sliv // Narodna tvorchist` ta etnografiya. 1979. # 3. S. 100–104.
Istoriya dekoraty`vnogo my`stecztva Ukrayiny`: u 5 t. / NAN Ukrayiny`, IMFE imeni M. T. Ry`l`s`kogo; golov. red. G. Skry`pny`k. Ky`yiv, 2007–2016. T. 4: Narodne my`stecztvo ta xudozhni promy`s ly` XX stolittya. 2011. 512 s., il.
Kara-Vasy`l`yeva T., Chegusova Z. Dekoraty`vne my`stecztvo Ukrayiny` XX stolittya. U poshukax «Vely`kogo sty`lyu». Ky`yiv: Ly`bid`, 2005. 274 s., il.
Lashhuk Yu. P. Teterivs`ki riz`byari // Narodna tvorchist` ta etnografiya. 1979. # 5. S. 99–100.
Pry`datko T. O. Derevoobrobni promy`sly` u central`ny`x ta sxidny`x oblastyax Ukrayiny` // Narodna tvorchist` ta etnografiya. 1982. # 4. S. 32–35.
Selivachov M. Leksy`kon ukrayins`koyi ornamenty`ky` (ikonografiya, nominaciya, sty`listy`ka, ty`pologiya). Ky`yiv: Redakciya visny`ka «Ant», 2005. 400 s., il.
Selivachov M. Rol` Vasy`lya Paraxina v ukrayins`komu narodnomu my`stecztvi na mezhi XX i XXI stolit` // Narodoznavchi zoshy`ty`. 2018. # 2 (140). S. 483–493.
Stankevy`ch M. Ukrayins`ke xudozhnye derevo XVI–XX stolit`. L`viv: Insty`tut narodoznavstva NAN Ukrayiny`, 2002. 479 s.
Fedoruk O. Perety`n znaku: Vy`brani my`stecztvoznavchi statti: u 3 kn. / Insty`tut problem suchasnogo my`stecztva Akademiyi my`stecztv Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2007. Kn. 2: Ukrayins`ka kul`turologiya, istoriya ta teoriya my`stecztva. Postati. Narodna tvorchist`. Recenziyi. 368 s., il.
Xudozhni promy`sly`: teoriya i prakty`ka: Zb. nauk. pracz` / [vidp. red. O. K. Fedoruk]; AN URSR, IMFE imeni M. T. Ry`l`s`kogo. Ky`yiv: Naukova dumka, 1985. 130 s.
Shevchenko Ye. Valenty`n Koryakin. My`stecz`ky`j dorobok majstra // Narodne my`stecztvo. 2002. # 1–2. S. 43–44.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Василь Шевчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.